Warning: Trying to access array offset on value of type int in /customers/0/2/7/tsarom.se/httpd.www/doma/include/quickroute_jpeg_extension_data.php on line 816 Warning: Trying to access array offset on value of type int in /customers/0/2/7/tsarom.se/httpd.www/doma/include/quickroute_jpeg_extension_data.php on line 816 Henriks digitala kartarkiv :: Nyköpingsorienteringen (2012-03-24)
Nyköpingsorienteringen (2012-03-24)
Kategori: Tävling
Karta/område: Nynäs slott
Arrangör: Nyköping
Distans: Lång
Sträcka: 7,4km
Sträcka: 8.45 km
Tid: 72:36
Ingen ork och inget vidare flyt. Men jag undvek ödesdigra misstag och då blir slutresultatet trots allt rätt bra. Övre halvan i resultatlistan och under 10 min/km får jag vara klart nöjd med. Men jag har sagt det förr, kondisen duger inte. Jag måste verkligen börja träna. Att springa orientering en gång i veckan räcker inte. Jag får bita i det sura och försöka komma igång med lite intervallträning. Orienteringsmässigt var jag inte så bra i början, men höll ihop det bättre sedan. Kanske lite väl defensiv och försiktigt, men det kan mycket väl ha varit en framgångsfaktor. För övrigt en fantastisk vårdag, T-shirt räckte gott i lä av Orangeriet vid Nynäs slott.
1. Nöjd hinner jag läsa att jag skall kliva av stigen direkt vid startpunkten och gå på linjen. Men orättvist är det trassligt på marken där. Jag blir stressad och tappar kartkontakten direkt. Hamnar nere på vägen till huset. Klättrar upp därifrån och har stora problem att läsa in mig innan jag kan ta kontrollen. Ingen vidare start.
2. Går på linjen, men känner att jag inte har koll på avståndet. Missar att jag korsar stigen, men anar det. Tycker att det är sankt runt omkring och tror att jag redan är i ringen. Viker vänster lite på chans. Därifrån läser jag in mig och kan stämpla. Synd när jag var på väg rätt från början, men så är det när man inte har full koll hela vägen.
3. Planen är att gå lite höger och undvika höjdkurvor fram till det tvärsgående stråket drygt halvvägs. Funkar sådär, men jag vet i alla fall var jag korsar stråket. Dessvärre håller jag inte riktningen därefter och hamnar snett trots flera försöka till inläsning. (Bra att försöka, dåligt att inte lyckas). Skymtar stenen till höger (där det för övrigt hänger en kontroll) och kan därifrån stämpla.
4. Bra utgång. Sedan glider jag längre åt höger än avsett. Kompenserar. Dålig i ringen.
5. Siktar medvetet på kärret till höger. Funkar, men på grund av hur terrängen ser ut överger jag min tänkta löpväg och går uppe, närmare linjen på slutet. Inte fel. Väldigt försiktig på slutet.
6. Långsträcka och därmed högrisk att tappa fokus. Har ett inte alltför smickrande ”track record” i den grenen. Brukar bli stressad av vikten att komma framåt. Vänstervägval hade varit rätt. Den otydliga stigen hade kunnat leda i princip hela vägen fram utan höjdkurvor. Det såg inte jag i skogen. Tänkte mig i stället linjen och sedan lite höger för att nyttja dikessystemet som ledstång sista tredjedelen. Efter vägen tappar jag dock (nästan väntat) lite fokus och riktning. Tack och lov slår jag på stora kärret, dock längre norrut än jag tänkt och än jag fattar. Tror att jag korsar mitt i det gula området. Detta gör att jag inte är helt på banan några hundra meter senare och behöver lägga lite tid på inläsning. Klokt att göra det dock. Vanligtvis springer jag bara vidare och hoppas att det skall lösa sig senare. I ringen är jag återigen inte något vidare. Riktigt rädd för att gå för långt (vanligt Henrikfel) stannar jag upp för tidigt, fast jag egentligen vet att jag skall ett snäpp till.
7. Försiktig! Hamnar i ett tydligt kärr som inte finns på kartan, vilket förvirrar mig. Utan detta, inga problem.
8. Hyfsad koll hela vägen. Riktigt trött i det här skedet av loppet. Detta trots att det inte gått fort ?.
9. Bra! Kontakt med kärret som ledstång, men springer uppepå för löpbarhetens skull.
10. Hyfsat, men fundersam halvvägs. Tycker att jag går upp med brant både till vänster och höger, men så ser det ju inte ut på kartan. Det går långsamt uppför, men även uppe för att jag är osäker på var jag är i sida. Avslutnigen helt ok.
11. Tröttheten gör att jag vill undvika höjdkurvor. Siktar därför på högra vattenstationen för att via stig och fältkant närma mig kontrollen. Sämre än vad det såg ut på kartan. Stigen lerig och svårlöpt och inte heller fältkanten nämnvärt tidsbesparande. Jobbigt uppför sista biten.
12. Anstränger mig för att ha koll hela vägen. Lyckas rätt bra. Inte bra i ringen, sekunderna tickar i väg. Tycker inte att verklighetens kontrollpunkt stämmer med kartan. Branten ligger ett hack upp.
13. Liten omfattning åt höger känns helt rätt eftersom det ger möjlighet till visuell kontakt med hus, väg och fält. Funkar fint. Återigen lit väl försiktig sista biten. Ingen offensiv kontrolltagning direkt.
14. Dålig utgångsriktning, håller på att hamna fel. Kan dock korrigera och följa diket. Inga problem med kontrollen.
15. Rädd för att göra bort mig i det här skedet av loppet är jag överförsiktig.
16. Bestämmer mig för att banläggaren försöker lura ut en till vägen och går i stället åt höger mot stigen. Men surdraget är svårsprunget så jag är inte säker på att jag gjorde rätt. Trots betydande trötthet ökar jag tempot.
17. Spurtar så fort jag orkar. Hade inte klarat många meter till.
Visa kommentarer (3)

Nyköpingsorienteringen (2012-03-24) Nyköpingsorienteringen (2012-03-24)