Warning: Trying to access array offset on value of type int in /customers/0/2/7/tsarom.se/httpd.www/doma/include/quickroute_jpeg_extension_data.php on line 816 Warning: Trying to access array offset on value of type int in /customers/0/2/7/tsarom.se/httpd.www/doma/include/quickroute_jpeg_extension_data.php on line 816 Henriks digitala kartarkiv :: Grymnatta (2013-04-12)
Grymnatta (2013-04-12)
Kategori: Tävling
Karta/område: Sollentuna
Arrangör: Väsby OK
Distans: Natt H35
Sträcka: 8,0km
Sträcka: 10 km
Tid: 87:17
Grymnatta tillika Natt-KM! Därav 8,0km H35 som är KM-klass.
I skogen tyckte jag inte att det gick särskilt bra, och jag var inte speciellt nöjd när jag gick i mål med en km-tid strax under 11. Men absoluta tal är luriga i orientering. Uppenbart bjöd årets upplaga på krävande orientering så utifrån den generella resultatnivån fick jag ompröva insatsen och klassificera den som fullt godkänd. Bland annat var jag ”bara” dryga fem minuter efter klubbmästar-Ola (i fjol nästan tre gånger så många minuter på kortare bana).
Vädret kändes lurigt. SMHI hade lovat regn och/eller dimma och en temperatur strax över nollan. Jag valde kort underställströja under Haningejacka med ett möss-pannband under lampan. Redan innan start kändes det varm! Märkligt! Vi klarade oss dock nästan från nederbörd. Men en sak jag hade problem med under loppet var sikten. Tyckte att lampan lyste upp dåligt. Efter lite resonemang med Ola efteråt kom vi fram till att det måste varit fukten i luften som begränsade ljuskäglorna.
1. Vecklade upp kartan och möttes av mitt livs hittills längsta kontroll tror jag. Åtminstone den längsta förstakontrollen. 2300 meter fågelvägen. Märkligt nog och mot alla tips fann jag det inte avskräckande utan tvärtom inspirerande! Men inspirationen förbyttes snart i bryderier. Jag kunde inte upptäcka något lockande stråk att bygga min plan på. Till saken hör att de vanliga stigarna inte var så lätta att se i pannlysets sken. Ganska raskt bestämde jag mig ändå för att sicksacka lite stigar upp till fältet och därifrån springa lite storstig upp mot tomten under linjen. Sista kilometern fick bli en senare fråga. Alternativen att gå runt höger eller vänster tänkte jag inte på. Kändes som alltför långa omvägar. Började hyfsat men plötsligt försvann stigen under mina fötter vid kärrövergången. Min koncentration i detta läge låg mest på att hitta en plan för sista kilometern. Fick för mig att jag vikt av från stigen och svänger tvärt för att komma tillbaka utan vidare eftertanke och utan kompasskoll. Först efter en sisådär 200 meter börjar det kännas fel och kompassen bekräftar att jag är på väg söderut. Perfekt! 8 km natt, en första kontroll på mer än 2 km och jag börjar med att avlägsna mig från kontrollen! Psykiskt väldigt tungt! Utöver löpsträckan kostar misstaget två och en halv minut. Upp till fältet blev det sedan mest kompass utan vidare kartkoll, men jag kom rätt. Vägen upp till tomten lämnade jag en tvärstig för tidigt vilket kostade lite tid. Sista kilometern kanske inte så snabb, men bra koll rakt på kontrollen.
2. Lyckas inte hålla linjen och vet inte riktigt var jag korsar stigen. Men jag lyckas på något sätt begripa att jag hamnat lite långt norrut och kan kompensera till kontrollen.
3. Ganska bra. Rakt på kontrollen igen. Men obegripligt nog ser jag den inte. Svårförklarligt! Kostar en minut i ringen.
4. Äsch här börjar kanske tröttheten spela orienteringsförmågan ett spratt. Trots att jag går över det tydliga och stora kärret i det gröna. Stannar upp och identifierar lilla höjden innan stigkorset och kommer ut vid detsamma lyckas jag tabba mig. Följer en tydlig stig som inte är med på kartan i tron att det är stigen som går mot ringkanten. Inser att jag är fel och kompenserar hyfsat bra, men missar kontrollen med 20 meter. Står still länge och befarar att jag är vilse. Funderar till och med på om jag skall springa ut till husen (300m) och börja om från säker punkt innan jag rundar hörnet och kan stämpla.
5. Bestämmer mig för att sikta på västra vätskekontrollen Ut till första stigen för att följa den en bit. När jag sedan skall skifta stig åt höger så upptäcker jag den inte utan kommer in i det gröna, vilket jag fattar. Därifrån på kompass till vätskan. Avslutningen bra, först stig och sedan på rätt höjdkurva med brant och sänka som avstämning.
6. Vet inte riktigt vad jag gjorde eller varför. Bra fram till stigen (fast väldigt jobbigt uppför). Men sedan fortsätter jag bara i samma riktning när jag skulle vikit vänster och följt svackan rakt mot kontrollen. Lyckas inte förstå att jag hamnat snett förrän jag nästan är nere vid stigen. Knappt 3 minuter bort.
7. Följer min plan ända tills jag går upp lite för tidigt i avslutningen. Tänkte gå upp mot stora kärret för att få en avstämning och ta branten uppifrån (alltså planen var inte att runda helt och komma söderifrån). När jag insåg vad jag gjort tog jag nya tag och avslutade jag bra.
8. Bra! Plötsligt kom det mycket folk bakifrån.
9. Två vassa D21:or (tror att det var de två främsta i resultatlistan) stämplade strax efter mig och drog om. Hängde på en bit i det alltför höga tempot, men vågade inte lita på att de hade samma kontroll. Hade i alla fall koll på branten halvvägs och när stenen i ringen dök upp så var saken biff.
10. Vådligt nerför. Visste att jag i avslutningen klättrade ner i ringkanten i ett försök att få en hyfsad nedgång. Förmodligen hade linjen varit ett bättre alternativ.
11. Höll höjd och riktning riktigt bra. Häll ändå på att dra förbi kontrollen på nära håll. Räddades av en i mitt tycke tydlig sten som inte var utsatt!
12. Bra till centrum av ringen, men återigen såg jag inte kontrollen först och tappade lite tid.
13. Fel att gå över höjden. Hade varit snabbare att söka vägen.
14. En H21:a som sprang om mig sista biten till 13 stannade efter stämpling i tron att han var i mål. Jag fick ett lite försprång att tänkte att nu j-r skall jag vara först i mål! Jag sprang för allt vad tygeln höll. Efter knappt halva spurten trodde jag ett flyktigt ögonblick att det skulle hålla. Det gjorde det inte! Var inte ens nära, men det räckte åtminstone till spurtseger i H35.

Visa kommentarer (0)
 
Grymnatta (2013-04-12) Grymnatta (2013-04-12)